Map rumah gua

Map rumah gua

Monday, April 25, 2011

Khasiat Ayam Selasih/Cemani/Ayam Hitam



Ayam hitam ni nama saintifik dia Gallus Gallus Domesticus juga dikenali sebagai ayam selasih atau ayam cemani atau ayam didik dikalangan masyarakat Melayu dan Indonesia (waah.. banyaknya nama).

Ayam hitam ni memang digunakan sebagai amalan perubatan tradisional orang Melayu, Indonesia dan Cina. Banyak khasiatnya ayam hitam atau ayam selasih ni untuk wanita terutama yang telah berkahwin dan melahirkan anak.

Perbezaan isi ayam selasih dan ayam biasa

Ayam hitam ni memang rupanya hitam legam. Bulu of course la hitam. Kulit, mata, paruh, kaki termasuklah daging dan tulang pun kehitaman jugak.

Kalau ayam hitam di Malaysia ni semuanya hitam termasuk bulu, tapi ayam hitam di China berbulu putih bak salji! Sebab tu ayam hitam ni jugak dikenali sebagai White Phoenix

Walaupun ayam hitam digunakan untuk mengubati masalah wanita seperti kitaran haid tidak tetap, senggugut, monopouse dan makanan dalam pantang selepas bersalin, namun ayam hitam ini banyak juga kegunaan lain.

Lain-lain khasiat ayam hitam ini jika dimasak dengan herba tertentu ialah :

Melancarkan peredaran darah seterusnya menghilangkan kelesuan
Melegakan sakit pinggang, sendi & lutut
Melegakan migrain & angin dalam badan
Menguatkan hati & buah pinggang
Melegakan asma
Baik untuk pesakit diabetes ( kencing manis )
Menyelesaikan masalah buasir kecil
Menaikkan seri muka dengan mencantik, menegang & melicinkan kulit

Sumber http://littlemamadiary.com/herba-maharani-khasiat-ayam-hitam-ayam-selasih/

15 comments:

  1. saya berminat sangat dengan ayam selasih ni.. boleh saya dptkan dlm 500ekor ayam selasih ni.. saya snggup buat bayaran 1k seekor..

    ReplyDelete
  2. Mak aiih banyak tu dik, nak buek kenduri kawin ko?

    ReplyDelete
  3. salam...saya nak tanya adakah ayam yg digunakan dalam perubatan tradisional..sume nye hitam ke?termasuk darah ke?sila pm saya no 0172012660..serius buyer..terima kasih

    ReplyDelete
  4. As Salam..
    Saya nak tanya...saya cuma nak cari telur ayam selasih ni... kat mn ek boleh dapat...

    ReplyDelete
  5. Salam 1 Malaysia..disini sy ad seekor ayam selasih berdarah hitam..berminat sila col sy 0147313858(Shafiq)..serious buyer only!!

    ReplyDelete
  6. saya ada byk stock ayam selasih hitam 0192272127

    ReplyDelete
  7. saya ade selasih hitam n kapas.... n bnyak lgi ayam2x pelik yg jrng dtemui... boleh call 01129377444

    ReplyDelete
  8. saya ade selasih hitam n kapas.... n bnyak lgi ayam2x pelik yg jrng dtemui... boleh call 01129377444

    ReplyDelete
  9. Tumpang tanya ayam selasi hitam berapa harga ye..

    ReplyDelete
  10. Tumpang tanya ayam selasi hitam berapa harga ye..

    ReplyDelete
  11. Saya mencari ayam cemani hitam daerah perlis kalau ada ingin menjual call saya 0174007435

    ReplyDelete